Sacramenten in de Protestantse kerk Nederland
Sacramenten in de protestantse traditie
Binnen het protestantisme wordt het sacrament gezien als een zichtbaar teken (een signaal) en een zegel (een bevestiging) van Gods genade. Naast de prediking (een hoorbaar teken van Gods genade) kent het protestantisme ook twee zichtbare tekenen van Gods genade, namelijk: de doop en het avondmaal.
Binnen het protestantisme wordt het sacrament gezien als een zichtbaar teken (een signaal) en een zegel (een bevestiging) van Gods genade. Naast de prediking (een hoorbaar teken van Gods genade) kent het protestantisme ook twee zichtbare tekenen van Gods genade, namelijk: de doop en het avondmaal.
Betekenis Doop
In de doop wordt in herinnering geroepen waar de evangeliën over berichten: Jezus’ leven, dood en opstanding. De doop roept dit leven van Jezus in herinnering: een nieuw leven begint, het oude, boze en zondige is door en in Jezus weggedaan, vooruitgrijpend op het definitief doorbreken van Gods Koninkrijk. Dopen is echter meer dan in herinnering roepen. In de doop wordt een mens met Jezus verbonden. Hij draagt ons door de kracht van de Geest door het water heen. Over de uitleg en duiding van woorden als deze wordt in de Protestantse Kerk verschillend gedacht. De een zal er de nadruk op leggen dat het werk van Christus eens en voor altijd gedaan is: Hij wast ons de zonden af. Een ander zal dit niet ontkennen, maar vooral wijzen op het effect dat Jezus’ overgave in de dood nog altijd heeft op mensen: leven in navolging van en met Hem.
In de doop wordt in herinnering geroepen waar de evangeliën over berichten: Jezus’ leven, dood en opstanding. De doop roept dit leven van Jezus in herinnering: een nieuw leven begint, het oude, boze en zondige is door en in Jezus weggedaan, vooruitgrijpend op het definitief doorbreken van Gods Koninkrijk. Dopen is echter meer dan in herinnering roepen. In de doop wordt een mens met Jezus verbonden. Hij draagt ons door de kracht van de Geest door het water heen. Over de uitleg en duiding van woorden als deze wordt in de Protestantse Kerk verschillend gedacht. De een zal er de nadruk op leggen dat het werk van Christus eens en voor altijd gedaan is: Hij wast ons de zonden af. Een ander zal dit niet ontkennen, maar vooral wijzen op het effect dat Jezus’ overgave in de dood nog altijd heeft op mensen: leven in navolging van en met Hem.
Betekenis avondmaal
De bijzondere betekenis van het avondmaal wordt helder aangeduid in één van de vroegste benamingen: ‘Maaltijd van de Heer’ (1 Korintiërs 11: 20). Wie aan de Maaltijd van de Heer deelneemt, gaat aan tafel bij Jezus Christus. Dat het avondmaal de Maaltijd van Jezus Christus is, komt in de viering op verschillende manieren tot uitdrukking. In het breken en ontvangen van het brood herkent de christelijke gemeente de bijzondere aanwezigheid van de Opgestane. Telkens wanneer wij als gemeente deze maaltijd vieren, ontvangen wij brood en wijn uit de hand van de opgestane Heer. Aan deze tafel is Jezus Christus de gastheer die ons nodigt. Tegelijk gedenkt de gemeente in de Maaltijd van de Heer hoe Jezus Christus op aarde heeft geleefd en hoe Hij zijn leven heeft gegeven voor ons. Telkens wanneer wij als gemeente de Maaltijd vieren, gedenken wij Jezus’ leven en dood door brood en wijn te ontvangen als zijn lichaam en bloed. In het ontvangen van brood en wijn nemen wij Jezus Christus zelf aan, die voor ons heeft geleefd en die voor ons is gestorven. Aan deze tafel is Jezus Christus de gave die wij ontvangen.
De bijzondere betekenis van het avondmaal wordt helder aangeduid in één van de vroegste benamingen: ‘Maaltijd van de Heer’ (1 Korintiërs 11: 20). Wie aan de Maaltijd van de Heer deelneemt, gaat aan tafel bij Jezus Christus. Dat het avondmaal de Maaltijd van Jezus Christus is, komt in de viering op verschillende manieren tot uitdrukking. In het breken en ontvangen van het brood herkent de christelijke gemeente de bijzondere aanwezigheid van de Opgestane. Telkens wanneer wij als gemeente deze maaltijd vieren, ontvangen wij brood en wijn uit de hand van de opgestane Heer. Aan deze tafel is Jezus Christus de gastheer die ons nodigt. Tegelijk gedenkt de gemeente in de Maaltijd van de Heer hoe Jezus Christus op aarde heeft geleefd en hoe Hij zijn leven heeft gegeven voor ons. Telkens wanneer wij als gemeente de Maaltijd vieren, gedenken wij Jezus’ leven en dood door brood en wijn te ontvangen als zijn lichaam en bloed. In het ontvangen van brood en wijn nemen wij Jezus Christus zelf aan, die voor ons heeft geleefd en die voor ons is gestorven. Aan deze tafel is Jezus Christus de gave die wij ontvangen.
Het dopen of opdragen van je kind noemen we in Het Baken een geloofsmijlpaal.
Een belangrijk moment in je geloof en in je relatie met God. Naast doop en opdragen kennen we als geloofsmijlpaal ook de Maaltijd van de Heer en Belijdenis doen.
We vinden het belangrijk om deze geloofsmijlpalen met elkaar in Het Baken te vieren. Want in het teken en ritueel van deze bijzondere momenten wordt Gods liefde voor ons en Zijn betrokkenheid bij ons leven zichtbaar en tastbaar.
Een belangrijk moment in je geloof en in je relatie met God. Naast doop en opdragen kennen we als geloofsmijlpaal ook de Maaltijd van de Heer en Belijdenis doen.
We vinden het belangrijk om deze geloofsmijlpalen met elkaar in Het Baken te vieren. Want in het teken en ritueel van deze bijzondere momenten wordt Gods liefde voor ons en Zijn betrokkenheid bij ons leven zichtbaar en tastbaar.